Έρευνα στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “NearVET”: Απαιτούμενες δεξιότητες και τομείς προσοχής στην Ελλάδα αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ)
Έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ “NearVET” από τους εταίρους του έργου με θέμα «Απαιτούμενες δεξιότητες και τομείς προσοχής στην Ελλάδα αναφορικά με την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ)»
Μετά από προσεκτική μελέτη τα αποτελέσματα έδειξαν πως, ενώ μπορεί να υπάρχουν κάποιες διαφορές στον τρόπο με τον οποίο η έρευνα στην ΕΕΚ σχεδιάζεται ή εφαρμόζεται σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ο βασικός στόχος παραμένει ο ίδιος: να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα και η συνάφεια της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για την κάλυψη των αναγκών των εκπαιδευομένων και της αγοράς εργασίας. Υπάρχει όμως ένα βασικό σημείο στην ελληνική πραγματικότητα: διαπιστώνεται ότι πολλοί εκπαιδευτικοί εξέφρασαν έλλειψη εξοικείωσης με ερευνητικές έννοιες και μεθοδολογίες. Αυτό υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρχει ανάγκη για αυξημένη ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση σχετικά με την αξία και τη συνάφεια της εφαρμοσμένης έρευνας στην ΕΕΚ στην Ελλάδα, καθώς και ανάγκη για προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ έρευνας και πρακτικής.
Τα ευρήματα αναφέρουν επίσης ότι η εφαρμοσμένη έρευνα στην ΕΕΚ είναι ένας τομέας που εξακολουθεί να αναπτύσσεται στην Ελλάδα. Υπάρχει μια αυξανόμενη αναγνώριση της αξίας της έρευνας για τη βελτίωση της ποιότητας και της συνάφειας των προγραμμάτων ΕΕΚ, αλλά υπάρχουν επίσης προκλήσεις που σχετίζονται με την περιορισμένη χρηματοδότηση και τους διαθέσιμους πόρους στον τομέα αυτό. Υπάρχουν αρκετοί οργανισμοί που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με διάφορες πτυχές της ΕΕΚ στην Ελλάδα, αλλά ενώ ορισμένοι αναφέρουν γενικότερα την έρευνα και την καινοτομία στην ΕΕΚ, δεν παρέχουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την εφαρμοσμένη έρευνα στην ΕΕΚ στην Ελλάδα συγκεκριμένα. Μερικοί από αυτούς είναι:
- Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ)
- Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΚΕΠΙΣ)
- Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ)
- Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop)
- Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ETF)
Η έκθεση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι δεξιότητες που απαιτούνται στο πλαίσιο της Ελλάδας από τους εκπαιδευτικούς ΕΕΚ είναι ερευνητικές δεξιότητες, τεχνικές δεξιότητες, δεξιότητες επικοινωνίας, δεξιότητες συνεργασίας και παιδαγωγικές δεξιότητες. Προκειμένου να είναι δυνατή η εφαρμογή των παραπάνω δεξιοτήτων, απαιτείται μεγαλύτερη συνεργασία και συμπράξεις μεταξύ του ακαδημαϊκού προσωπικού, των παρόχων ΕΕΚ και της βιομηχανίας, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η έρευνα είναι σχετική και εφαρμόσιμη στις ανάγκες του τομέα της ΕΕΚ. Η επαγγελματική ανάπτυξη, η κατάρτιση και η υποστήριξη του ακαδημαϊκού προσωπικού είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου.