Ραγδαία αύξηση κρουσμάτων κυβερνοεπιθέσεων, επαγρύπνιση συνιστά ο Πρόεδρος του ΣΘΕΒ
Ραγδαία αύξηση κρουσμάτων κυβερνοεπιθέσεων παρατηρείται το τελευταίο διάστημα σε επιχειρήσεις, με στόχο τη διάρρηξη, την καταστροφή των εταιρικών βάσεων προσωπικών δεδομένων, κυρίως των μεγάλων επιχειρήσεων.
Την αγανάκτησή του εκφράζει ο Πρόεδρος του ΣΘΕΒ κ. Αχιλλέας Νταβέλης και συνιστά στις επιχειρήσεις μέλη του Συνδέσμου να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και να συστήσουν ανεπιφύλακτα στους υπαλλήλους – στελέχη τους και σε όλους τους χρήστες, που έχουν πρόσβαση στα εταιρικά e-mails, να αποφεύγουν κατηγορηματικά να ανοίγουν προς ανάγνωση «άγνωστα» μηνύματα καθώς αυτή είναι η πάγια οδός εισόδου ενός κακόβουλου λογισμικού σε έναν server με τη μορφή ιού.
«Είθισται πολλοί συνεργάτες από υπερβάλλοντα ζήλο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους να διαβάζουν οτιδήποτε εισέρχεται στα εταιρικά μας e-mail, λέμε όχι στην ανάγνωση αγνώστου περιεχομένου ηλεκτρονικών μηνυμάτων χωρίς προηγούμενη τηλεφωνική ενημέρωση, όταν πρόκειται για νεοεισερχόμενη ηλεκτρονική διεύθυνση ή πληροφορία. Παράλληλα συνιστούμε στις επιχειρήσεις που πέφτουν θύματα ανάλογων επιθέσεων να μην διστάζουν να το δηλώσουν στη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος της ελληνικής αστυνομίας», καταλήγει ο κ. Νταβέλης.
———————————————————————————————————
Οδηγίες της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας για την προστασία των πληροφοριακών υποδομών των επιχειρήσεων από κυβερνοεπιθέσεις
Στο επίκεντρο της προσπάθειας για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης της ασφάλειας των πληροφοριών και των δικτύων πρέπει να βρίσκεται η μεθοδολογία προσέγγισης βάσει κινδύνου, με σκοπό την προστασία της εμπιστευτικότητας, της ακεραιότητας, της διαθεσιμότητας και της ιδιωτικότητας. Συγκεκριμένα:
1) Αναπτύξτε πολιτικές ασφάλειας, κατευθυντήριες οδηγίες και διαδικασίες για την προστασία των πληροφοριακών αγαθών και των σχετικών συστημάτων, οι οποίες να επεκτείνονται και σε προμηθευτές υπηρεσιών και αγαθών, καθώς και σε παρόχους υπηρεσιών νέφους (cloud).
2) Χρησιμοποιείτε κατάλληλα παραμετροποιημένο και ενημερωμένο λογισμικό προστασίας από κακόβουλο κώδικα (anti-malware software) με κεντρική διαχείριση. Επίσης, να υφίσταται σχέδιο (patch management) για την προγραμματισμένη εγκατάσταση των ενημερώσεων ασφάλειας (security updates) στα λειτουργικά συστήματα και τις εφαρμογές.
3) Διαχείριση λογαριασμών και έλεγχος πρόσβασης:
* Η πρόσβαση σε πληροφορίες και συστήματα θα πρέπει να γίνεται βάσει ρόλων και καθηκόντων, σύμφωνα με την προσέγγιση “need-to-know-basis” και “least privilege”.
* Η χρήση των λογαριασμών διαχείρισης θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά για διαχειριστικές εργασίες. Ανάλογα με την κρισιμότητα των δεδομένων και των συστημάτων, συστήνονται επιπλέον μέτρα, όπως π.χ. η χρήση υπολογιστών αποκλειστικά για διαχείριση, καθώς και η αυθεντικοποίηση δύο παραγόντων (two-factor-authentication).
*Χρησιμοποιείστε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης (strong passwords). Συνιστάται οι κωδικοί πρέπει να έχουν μήκος τουλάχιστον 10 χαρακτήρων με συνδυασμό κεφαλαίων, μικρών, ειδικών χαρακτήρων και αριθμών.
*Τηρείτε αρχεία καταγραφής (log files) στο δίκτυο, στους servers, στα λειτουργικά συστήματα και τις εφαρμογές, τα οποία θα ελέγχονται τακτικά για ανίχνευση επιθέσεων και προσπαθειών παραβίασης των συστημάτων.
4) Υλοποιήστε πολυεπίπεδη άμυνα:
* Στην εξωτερική περίμετρο με τη χρήση firewalls, IDS (Intrusion Detection Systems), IPS (Intrusion Prevention Systems), access control lists κ.α..
* Εσωτερικά με την τμηματοποίση του δικτύου (είτε με φυσικό τρόπο είτε με εικονικό τρόπο [virtual lans]) και την υλοποίηση κανόνων πρόσβασης (σε χρήστες και συσκευές) και περιορισμού δικαιωμάτων, καθώς και τη δημιουργία DMZ.
5) Υλοποιήστε σε τακτική βάση προγράμματα ευαισθητοποίησης του προσωπικού και διαμόρφωσης κουλτούρας ασφάλειας (security awareness training). Η συντριπτική πλειοψηφία των σύγχρονων κυβερνοεπιθέσεων ξεκινά με επιθέσεις κοινωνικής μηχανικής (π.χ. phishing email, spam).
6) Η απομακρυσμένη πρόσβαση (remote access) στα συστήματα του Οργανισμού θα πρέπει να γίνεται με τη χρήση VPN με ισχυρή κρυπτογράφηση, καθώς και χρήση αυθεντικοποίησης 2 παραγόντων (two-factor-authentication).
7) Αναπτύξτε ένα σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών (incidence response plan), το οποίο θα περιλαμβάνει σαφείς ρόλους και ενέργειες και θα δοκιμάζεται σε περιοδική βάση.
8) Θα πρέπει να τηρείτε τακτικά αντίγραφα ασφαλείας (backup) των δεδομένων σας, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική ανάκτησή τους (recovery) σε περίπτωση απώλειας. Επίσης, τα αντίγραφα ασφαλείας των κρίσιμων και ευαίσθητων δεδομένων θα πρέπει να αποθηκεύονται με ασφαλή τρόπο και περιορισμό πρόσβασης.
9) Εφαρμόζετε μηχανισμούς κρυπτογράφησης στα κρίσιμα και προσωπικά δεδομένα που τηρούνται στον Οργανισμό, προκειμένου να εξασφαλίζεται η εμπιστευτικότητα και η ιδιωτικότητά τους σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής τους.
10) Εφαρμόζετε μέτρα προστασίας και ανάκαμψης από φυσικές και περιβαλλοντικές απειλές (διαταραχή ηλεκτροδότησης, πλημμύρες, πυρκαγιές κ.λπ.).